Josef II.

  • 13. března 1741 – naro­zení Josefa II. ve Vídni
  • 18. října 1745 – Fran­ti­šek I., Jose­fův otec, koru­no­ván císa­řem Svaté říše římské
  • 1760 – sňa­tek s Isa­be­lou Parm­skou (první man­žel­kou, kte­rou miloval)
  • 27. března 1764 – koru­no­vace Josefa II. na řím­ského krále
  • 18. srpna 1765 – smrt Fran­tiška I., Josef II. se stává císa­řem Svaté říše římské
  • 1765 – 1780 – spo­lu­vláda s Marií Terezií
  • 29. lis­to­padu 1780 – smrt Marie Tere­zie, Josef II. se ihned pouští do svých reforem
  • 1781 – vydání Tole­ranč­ního patentu
  • 1781 – 1785 – zavá­dění refo­rem, zru­šení nevol­nic­tví, pře­měna státní správy, sjed­no­cení práva
  • 20. února 1790 – smrt Josefa II. ve Vídni

Josef II., syn Marie Tere­zie a osví­cen­ský refor­má­tor na habsbur­ském trůně, se během své vlády v 18. sto­letí poku­sil pře­tvo­řit svou říši k obrazu moder­ního a spra­ved­li­vého státu. Jeho reformy zasáhly kaž­dou oblast života – od církve přes práva nevol­níků až po soudní a vzdě­lá­vací sys­tém. Jako císař usi­lo­val o nábo­žen­skou tole­ranci, soci­ální spra­ve­dl­nost a efek­tivní státní správu. Navzdory jeho ambi­ci­óz­ním cílům však nara­zil na silný odpor šlechty a cír­kev­ních před­sta­vi­telů. Jaké změny se Josefu II. poda­řilo pro­sa­dit? A proč se jeho reformy setkaly s odpo­rem? Tato esej odhalí klí­čové momenty jeho vlády i dlou­ho­dobý vliv jeho idejí.

Josefovo mládí a utváření osobnosti

Josef II., syn císa­řovny Marie Tere­zie, vyrůs­tal na dvoře Habsburků obklo­pen tra­dič­ním poje­tím monar­chie, které kladlo důraz na rodinný vliv a silné posta­vení vlád­nou­cího rodu. Marie Tere­zie, silná a prag­ma­tická vla­dařka, for­mo­vala Jose­fův pohled na svět, při­čemž mla­dého násled­níka trůnu postupně vedla k zájmu o správu a reformy říše. Do jeho života však zásadně zasáhly myš­lenky osví­cen­ství, které se v té době šířily Evro­pou a pod­ně­co­valy k dis­kusi o prá­vech, svo­bodě a rozumu.

Myš­lenky osví­cen­ství, které začaly zís­ká­vat vliv v západní Evropě už na počátku 18. sto­letí, postupně pro­ni­kaly do všech částí evrop­ské spo­leč­nosti. Tato inte­lek­tu­ální vlna, při­chá­ze­jící pře­de­vším z Fran­cie a Ang­lie, kladla důraz na raci­o­na­litu, lid­ská práva, indi­vi­du­ální svo­bodu, kri­tiku tra­dič­ních auto­rit a význam vědy a pokroku. Mezi klí­čové postavy osví­cen­ství pat­řili mys­li­telé jako Vol­taire, Rous­seau, Mon­te­squieu nebo John Locke, jejichž díla se pro­střed­nic­tvím knih a debat­ních salónů rychle šířila i mezi elitu střední Evropy.

Do Rakouska se tyto ideje dostá­valy pro­střed­nic­tvím diplo­ma­tic­kých a inte­lek­tu­ál­ních kon­taktů, při­čemž se v nich Josef II. našel jako v inspi­raci pro reformu říše. Osví­cen­ské myš­lenky, jako rov­nost lidí před záko­nem, nábo­žen­ská tole­rance a zlep­šení pod­mí­nek oby­čej­ných lidí, Josefa oslo­vily. Roz­hodl se však uplat­nit je spe­ci­fic­kým způ­so­bem: odmí­tal kon­cept demo­kra­cie a lidové samo­správy, neboť věřil, že oby­va­tel­stvo ještě není při­pra­veno na odpo­věd­nost vlast­ního roz­ho­do­vání. Místo toho se stal zastán­cem osví­cen­ského abso­lu­tismu – názoru, že nej­lepší ces­tou k pokroku je silná vláda v rukou vzdě­la­ného a osví­ce­ného panov­níka. Tento vládce by měl být jako „první slu­žeb­ník státu,“ jehož cílem je bla­hobyt všech pod­da­ných, aniž by ztrá­cel plnou kon­t­rolu nad říší.

Josefovy reformy

Josef II. jako osví­cen­ský panov­ník pro­vedl řadu význam­ných refo­rem, které zasáhly prak­ticky kaž­dou oblast života v habsbur­ské monar­chii. Jeho reformní úsilí se dotklo nábo­žen­ství, soci­ál­ních práv, správy, soud­nic­tví i eko­no­miky. Základní moti­vací těchto změn bylo vybu­do­vat efek­tiv­nější, cen­t­ra­li­zo­va­nou říši, kde by všichni občané, bez ohledu na spo­le­čen­ské posta­vení, měli zaru­čené základní svo­body a byli pod ochra­nou jed­not­ných zákonů. Tato snaha o moder­ni­zaci vychá­zela z jeho pře­svěd­čení, že osví­cený panov­ník může skrze abso­lutní moc pozved­nout stát a pro­spět všem poddaným.

Jed­nou z nej­vý­raz­něj­ších oblastí, kde se Josef II. roz­hodl pro­vést reformy, byla cír­kev. Císař věřil, že pří­lišný vliv kato­lické církve na spo­leč­nost a eko­no­miku je pře­káž­kou roz­voje říše. Proto v roce 1781 vydal tzv. Tole­ranční patent, který při­nesl nábo­žen­skou svo­bodu nejen kato­lí­kům, ale i pří­sluš­ní­kům pro­tes­tant­ských a pra­voslav­ných církví. Tímto dekre­tem umož­nil lidem, kteří nevy­zná­vali kato­li­cis­mus, plno­hod­notně se podí­let na veřej­ném životě a vyko­ná­vat povo­lání, která byla dříve vyhra­zena kato­lí­kům. Kromě toho zru­šil četné kláš­tery, které podle něj nepl­nily uži­teč­nou spo­le­čen­skou funkci, a jejich maje­tek vyu­žil na finan­co­vání škol a nemoc­nic. Tímto kro­kem výrazně ome­zil vliv církve, čímž si však zís­kal mnoho nepřá­tel mezi duchovenstvem.

Další klí­čo­vou oblastí jeho refo­rem byly soci­ální změny, z nichž nej­zá­sad­nější bylo zru­šení nevol­nic­tví. Josef II. chtěl zlep­šit pod­mínky ven­kov­ského oby­va­tel­stva a ome­zit moc šlechty nad jejich životy. V roce 1781 tak vydal dekret, který nevol­ní­kům při­znal svo­bodu pohybu, právo na vzdě­lání, uza­ví­rání sňatků bez nut­ného sou­hlasu vrch­nosti a mož­nost vlast­nit maje­tek. Tento krok měl obrov­ský dopad na životy oby­čej­ných lidí, kteří mohli poprvé roz­ho­do­vat o svém životě a práci. Císař dou­fal, že vol­nější pra­covní síla povede k hos­po­dář­skému roz­voji, avšak šlechta poci­ťo­vala ztrátu svého posta­vení a vlivu, což vedlo k čet­ným konfliktům.

Jose­fovy reformy zahr­no­valy také správní a právní sys­tém, kde se sna­žil o cen­t­ra­li­zaci moci a sjed­no­cení práv­ních před­pisů napříč říší. Zavá­děl jed­notné zákony a novou struk­turu státní správy, která měla být efek­tiv­nější a více pod jeho pří­mou kon­t­ro­lou. Vytvo­řil sys­tém jed­not­ných soudů, což mělo zajis­tit spra­ved­li­vější pro­cesy pro všechny oby­va­tele bez ohledu na jejich posta­vení či maje­tek. V rámci snahy o admi­nis­tra­tivní reformu roz­dě­lil říši do men­ších správ­ních celků, které pod­lé­haly přímo císař­ské moci, čímž ome­zil vliv lokál­ních šlech­ticů a decen­t­ra­li­zo­va­ných správ. Jeho snaha o uni­fi­kaci se pro­je­vila také v jazy­kové poli­tice, kdy se něm­čina měla stát ofi­ci­ál­ním jazy­kem státní správy, což bylo poku­sem o snad­nější správu mul­ti­na­ci­o­nální monar­chie. Tento krok se však setkal s odpo­rem v zemích, jako bylo Maďar­sko, kde oby­va­telé nechtěli opus­tit vlastní jazyk a kulturu.

Kromě toho se Josef II. věno­val eko­no­mic­kým a vzdě­lá­va­cím refor­mám. Pod­po­ro­val roz­voj země­děl­ství, prů­myslu a obchodu, při­čemž se sna­žil zvý­šit pro­duk­ti­vitu a eko­no­mic­kou soběstač­nost říše. Zavedl opat­ření na pod­poru malých a střed­ních pod­niků, stejně jako pra­vi­dla pro zda­nění, která měla být spra­ved­li­vější a méně zatě­žu­jící pro oby­čejné lidi. Ve vzdě­lá­vací sféře pod­po­ro­val zaklá­dání škol a uni­ver­zit, čímž chtěl zvý­šit vzdě­la­nost oby­va­tel­stva a při­pra­vit mla­dou gene­raci na úkoly ve státní správě. Tento krok měl přímý vliv na roz­voj škol­ství, pro­tože pod­po­řil nejen teo­lo­gické, ale i svět­ské vzdě­lá­vání. Reformy zdra­vot­nic­tví zase zahr­no­valy zaklá­dání nemoc­nic a zlep­šení zdra­votní péče, což odpo­ví­dalo Jose­fovu pře­svěd­čení o roli státu v péči o občany.

Navzdory ambi­ci­óz­ním cílům a důklad­nosti jeho refo­rem nara­zil Josef II. na odpor u šlechty, církve i běž­ných oby­va­tel. Řada jeho opat­ření byla pří­liš radi­kální a těžce při­ja­telná pro tra­dičně smýš­le­jící vrstvy oby­va­tel­stva. Po jeho smrti byly některé reformy zru­šeny, ale přesto polo­žil základ budou­címu vývoji monar­chie a posí­lil smě­řo­vání k moder­nímu státu. Jeho vláda je dnes vní­mána jako odvážný pokus pře­tvo­řit rakous­kou monar­chii podle ide­álů osví­cen­ství, při­čemž jeho reformy měly dopad, který se pro­je­vo­val ještě dlouho po jeho smrti.

Dopady Josefových reforem

Dopad refo­rem Josefa II. byl výrazný, přes­tože mnohé z jeho změn nara­zily na silný odpor a po jeho smrti byly zčásti zru­šeny. Nábo­žen­ské reformy, zejména Tole­ranční patent, trvale ovliv­nily nábo­žen­skou svo­bodu ve střední Evropě a ome­zily moc kato­lické církve. Zru­šení nevol­nic­tví při­neslo ven­kov­skému oby­va­tel­stvu větší svo­bodu a polo­žilo základy soci­ál­ního pokroku, což následně vedlo k roz­voji eko­no­miky. Cen­t­ra­li­zace a moder­ni­zace státní správy zajis­tily větší efek­ti­vitu, i když snaha o sjed­no­cení jazyků a potla­čení regi­o­nální auto­no­mie vyvo­lala napětí, zejména v Maďar­sku. Jose­fovy reformy také při­spěly k pokroku ve zdra­vot­nic­tví a vzdě­lá­vání, což mělo dlou­ho­dobý vliv na kva­litu života oby­va­tel monar­chie. Přes­tože řada změn zůstala kon­tro­verzní, Josef II. významně při­spěl k moder­ni­zaci Habsbur­ské říše a for­mo­vání poz­děj­ších refo­rem v evrop­ských státech.

Závěr

Osob­nost Josefa II. dnes vyvo­lává smí­šené pocity. Na jednu stranu jej vní­máme jako vzdě­la­ného a odda­ného vla­daře, který obě­to­val vlastní pohodlí i zdraví ve snaze vytvo­řit spra­ved­li­vější a efek­tiv­nější stát. Jeho reformy při­nesly do Habsbur­ské monar­chie moder­ni­zační prvky, které byly na svou dobu pokro­kové. Nicméně jeho reformní zápal byl často spo­jen se sil­ným pře­svěd­če­ním o vlastní geni­a­litě a neo­cho­tou při­pus­tit jiné názory. Josef II. pevně věřil, že chápe potřeby říše lépe než ti, kte­rým vládl, a jeho roz­hod­nutí zane­chala trvalé stopy – často i negativní.

Vidíme to na pří­kladu prázd­ných kláš­terů, jako jsou napří­klad Louka u Zno­jma (původně pre­mon­strát­ský kláš­ter), Sázava, Zlatá Koruna, Plasy a Vyšší Brod (původně cis­ter­ci­ácké kláš­tery) nebo Kladruby (bene­dik­tin­ský kláš­ter). Kláš­tery měly podle refo­rem slou­žit veřej­nému blahu, ve sku­teč­nosti nám ale tato spíše prázdná místa při­po­mí­nají, že Jose­fovy reformy někdy při­nesly více škody než užitku, když nebraly ohled na spe­ci­fické potřeby místní spo­leč­nosti. I když jeho osví­cen­ský abso­lu­tis­mus a pra­covní nasa­zení budí obdiv, dnešní pohled na Josefa II. zůstává ambi­va­lentní – byl to vla­dař s vel­kými vizemi, ale také muž, který svými pří­liš sebe­vě­do­mými kroky způ­so­bil napětí a chaos.

© 1997 - 2025, Václav Němec
Všechna práva vyhrazena
Design: StudioSCHNEIDER & Jakub Oubrecht
Exit mobile version