Praha za Karla IV. – metropole Evropy

„Všude se mi líbí, ale doma nej­lépe.“ Tento citát při­pi­so­vaný Karlu IV. vysti­huje vztah tohoto osví­ce­ného panov­níka k jeho rodné zemi. Karel IV., jeden z nej­vý­znam­něj­ších čes­kých a evrop­ských panov­níků, uči­nil z Prahy své hlavní sídlo a pro­mě­nil ji v jedno z nej­vý­znam­něj­ších měst teh­dejší Evropy. Jak se mu to poda­řilo? Tato esej se zamě­řuje na roz­voj Prahy za jeho vlády, její pro­měnu v met­ro­poli evrop­ského významu a význam této trans­for­mace pro další generace.

Praha před Karlem IV. – obraz města v první polovině 14. století

Před pří­cho­dem Karla IV. byla Praha sice význam­ným měs­tem, ale spíše regi­o­nál­ního cha­rak­teru. Vláda jeho otce, Jana Lucem­bur­ského, se nesla ve zna­mení poli­tic­kých kon­fliktů a časté nepří­tom­nosti krále v čes­kých zemích. Sta­vební podoba města byla ome­zená na Staré Město s úzkými ulič­kami a měst­skými hradbami. Praž­ský hrad byl neu­dr­žo­vaný a městu chy­běly repre­zen­ta­tivní stavby.

Hos­po­dář­sky a soci­álně Praha zao­stá­vala za met­ro­po­lemi jako Paříž, Řím nebo Benátky. Hygi­e­nické pod­mínky byly špatné, obchodní čin­nost ome­zená a město se potý­kalo s pře­lid­ně­ním. Přes­tože Praha měla poten­ciál, bylo třeba silné vůdčí osob­nosti, která by jej doká­zala rozvinout.

Pařížské inspirace Karla IV.

Karel IV. strá­vil své mládí na fran­couz­ském dvoře, kde absor­bo­val vlivy paříž­ského urba­nismu, archi­tek­tury a kul­tury. Paříž­ská katedrála Notre Dame a další stavby fran­couz­ské gotiky hlu­boce ovliv­nily jeho vkus. Karel obdi­vo­val také orga­ni­zaci města a efek­tivní správu, což poz­ději apli­ko­val při plá­no­vání roz­voje Prahy.

Paříž byla rov­něž cen­t­rem vzdě­la­nosti, a to díky své uni­ver­zitě, která inspi­ro­vala Karla k zalo­žení Uni­ver­zity Kar­lovy v roce 1348. Kul­turní a inte­lek­tu­ální pro­středí Fran­cie jej moti­vo­valo k tomu, aby Prahu pozvedl na podob­nou úroveň.

Kar­lův most (foto: Mar­tin Krch­na­cek on Unsplash)

Karel IV. a proměna Prahy

Po návratu do Čech začal Karel IV. usku­teč­ňo­vat svou vizi Prahy jako cen­tra Svaté říše řím­ské. Jeho klí­čo­vým kro­kem bylo zalo­žení Nového Města praž­ského, které poskytlo pro­stor pro roz­ší­ření města. Urba­nis­tické řešení Nového Města se vyzna­čo­valo širo­kými uli­cemi, vel­kými náměs­tími a důmy­sl­ným roz­mís­tě­ním kostelů.

Kar­lovy sta­vební pro­jekty zahrnovaly:

  • Kar­lův most, který nahra­dil starší Judi­tin most a stal se klí­čo­vým spo­je­ním mezi Sta­rým Měs­tem a Malou Stranou.
  • Katedrálu sv. Víta, jejíž stavba sym­bo­li­zo­vala duchovní i poli­tic­kou sílu.
  • Uni­ver­zitu Kar­lovu, první uni­ver­zitu ve střední Evropě, která při­táhla vzdě­lance z celé říše.
  • Hrad­čany a Praž­ský hrad, které byly pře­sta­věny na repre­zen­ta­tivní sídlo císaře.

Další stavby jako Karl­štejn, Emauzykaple Božího Těla, které pod­trhly význam Prahy jako duchov­ního a kul­tur­ního centra.

Stavba Rok zahá­jení stavby Architekt/Stavební huť Poznámky
Nové Město pražské 1348 Matyáš z Arrasu, Petr Par­léř (po 1356)
Urba­nis­tický pro­jekt s širo­kými uli­cemi a náměs­tími, zahr­nu­jící kos­tely a kláš­tery. Významný urba­nis­tický čin, který Prahu výrazně roz­ší­řil. Karel IV. se na plá­no­vání osobně podílel.
Uni­ver­zita Karlova 1348 Sta­vebně nesou­visí s kon­krétní stav­bou v době založení
První uni­ver­zita ve střední Evropě, inspi­ro­vána uni­ver­zi­tou v Paříži. Zpo­čátku výuka pro­bí­hala v exis­tu­jí­cích budo­vách, poz­ději vzniklo Karolinum.
Kar­lův most 1357 Petr Par­léř a jeho huť
Nahra­dil starší Judi­tin most, iko­nická gotická stavba. Základní kámen polo­žen Kar­lem IV. v roce 1357. Stavba trvala desítky let a pokra­čo­vala i po Kar­lově smrti.
Katedrála sv. Víta 1344 (obno­vení stavby) Matyáš z Arrasu, Petr Par­léř a jeho huť
Obno­vení stavby po dlouhé pře­stávce, zapo­čaté Janem Lucem­bur­ským. Významná gotická katedrála, sym­bol české státnosti.
Emauz­ský kláš­ter (Na Slovanech) 1347 Petr Par­léř a jeho huť (prav­dě­po­dobně)
Kláš­ter bene­dik­tinů s ori­en­tací na slo­van­skou litur­gii. Významné dílo gotické archi­tek­tury s cha­rak­te­ris­tic­kými dvojlodími.
Kaple Božího Těla 1352 Petr Par­léř a jeho huť (prav­dě­po­dobně)
Kaple na Dobytčím trhu (dnes Kar­lovo náměstí), slou­žila k ucho­vá­vání říš­ských relikvií. Zni­čena za husit­ských válek.
Karl­štejn 1348 Matyáš z Arrasu, Petr Par­léř a jeho huť
Hrad mimo Prahu, slou­žil k ucho­vá­vání koru­no­vač­ních kle­notů a relikvií. Významná gotická stavba, sym­bol Kar­lovy moci.
Praž­ský hrad (pře­stavby) 40. – 70. léta 14. století Matyáš z Arrasu, Petr Par­léř a jeho huť
Roz­ší­ření a úpravy hradu jako repre­zen­ta­tiv­ního císař­ského sídla. Zahr­nuje dostavbu katedrály sv. Víta, Starý krá­lov­ský palác a další stavby.
Kos­tel Panny Marie Sněžné 1347 Petr Par­léř a jeho huť (prav­dě­po­dobně)
Nedo­kon­čený kos­tel, plá­no­ván jako nej­větší v Praze. Stavba byla pře­ru­šena a poz­ději dokon­čena v men­ším rozsahu.
Kos­tel sv. Apolináře 1362 Petr Par­léř a jeho huť (prav­dě­po­dobně)
Gotický kos­tel na Novém Městě praž­ském. Sou­část sou­boru Novo­měst­ských kostelů.
Kos­tel sv. Štěpána 1351 Petr Par­léř a jeho huť (prav­dě­po­dobně)
Gotický kos­tel na Novém Městě praž­ském. Sou­část sou­boru Novo­měst­ských kostelů.
Kaple sv. Kříže na Hradě po roce 1356 Petr Par­léř a jeho huť
Kaple určená pro ucho­vá­vání říš­ských relikvií. Nachází se v are­álu Praž­ského hradu.

 

V této lis­tině Karel IV. ujiš­ťuje Staré Město praž­ské, že zalo­žení Nového Města nebude mít nega­tivní dopad na jeho stá­va­jící práva, pri­vi­le­gia, maje­tek a pří­jmy. Potvr­zuje, že Staré Město si pone­chá všechny své dosa­vadní výsady a že Nové Město nebude s ním v žád­ném ohledu sou­pe­řit ani ho omezovat.

Roz­sah Nového Města praž­ského oproti Starému Městu oddě­le­nému výraz­nou strou­hou a pří­ko­pem sta­ro­měst­ského opev­nění je dobře patrný na dře­vo­rytu Jana Kozla a Micha­ela Peter­leho z Anna­bergu z roku 1562 (Vra­ti­slav­ský pro­spekt). zdroj: Praha arche­o­lo­gická

Emauz­ský kláš­ter „Na Slo­va­nech“ na Novém Městě praž­ském (stav před dru­hou svě­to­vou válkou)

Praha – metropole Evropy

Za Karla IV. se Praha stala poli­tic­kým cen­t­rem Svaté říše řím­ské, což při­spělo k jejímu hos­po­dář­skému a kul­tur­nímu roz­voji. Město při­ta­ho­valo obchod­níky, řeme­sl­níky i umělce, což vedlo k roz­ma­chu obchodu a řeme­sel. Uni­ver­zita Kar­lova se stala cen­t­rem vzdě­la­nosti a při­spěla k inte­lek­tu­ál­nímu roz­voji celé oblasti. Zalo­žení Uni­ver­zity v roce 1348 jakožto první uni­ver­zity ve střední Evropě bylo klí­čo­vým momen­tem pro roz­voj Prahy z mezi­ná­rod­ního hle­diska. Uni­ver­zita při­ta­ho­vala stu­denty a učence z celé Evropy a stala se význam­ným cen­t­rem vzdě­la­nosti, vědy a kul­tury. Vytvo­řila se zde inte­lek­tu­ální atmo­sféra, která pod­ně­co­vala roz­voj huma­nismu, umění i literatury.

Praha se svými monu­men­tál­ními stav­bami a význa­mem stala rov­no­cen­ným part­ne­rem evrop­ských met­ro­polí jako Paříž nebo Řím. Její pro­měna měla zásadní vliv na další vývoj čes­kých zemí a zane­chala trvalý odkaz pro budoucí generace.

Závěr

Když dnes pro­chá­zím uli­cemi Prahy, nemohu si nepřed­sta­vit, jaké to muselo být za vlády Karla IV. Každý kámen, každá ulička, každá věž nese stopu jeho vizi­o­nář­ské práce. Z malého stře­do­vě­kého města vyrostla pod jeho vede­ním met­ro­pole, která ovliv­nila dějiny nejen čes­kých zemí, ale i celé Evropy. Karel IV. doká­zal pro­po­jit stře­do­vě­kou duchovní víru, poli­tic­kou moc a kul­turní ambice, čímž vytvo­řil město, které i dnes fas­ci­nuje mili­ony lidí. Možná právě tato nad­ča­sová kom­bi­nace z Prahy činí pra­vou met­ro­poli Evropy.

© 1997 - 2025, Václav Němec
Všechna práva vyhrazena
Design: StudioSCHNEIDER & Jakub Oubrecht