Rusko ve vrcholném středověku
Na konci 14. století se projevilo oslabení tatarské moci úpadkem Zlaté hordy, která se rozpadla na několik menších státních útvarů, jejichž centry byly jih a jihovýchod Ruska (střední a dolní Volha, Krym, Astrachaň). Tohoto stavu využilo porobené Slovanské obyvatelstvo, které se snažilo vymanit z nadvlády Tatarů a založit vlastní samostatný stát. Roku 1380 se ruský kníže Dmitrij Donský postavil Tatarům na řece Donu (bitva na Kulikovském poli). Dmitrij sice vyhrál, ale Moskva byla o dva roky později stejně dobyta. Snaha osamostatnit se trvala ještě dalších sto let. Důležitou roli v tomto procesu sehrálo Moskevské knížectví. Její panovník, kníže Ivan III. připojil během své vlády v polovině 15. století Knížectví jaroslavské a rostovské. Spojením těchto tří knížectví byly položeny základy ruského státu. Panovník si podmanil i nezávislý Novgorod. V roce 1480 pak Rusko definitivně zbavil tatarské nadvlády.
V roce 1547 car Ivan IV. (vnuk Ivana III.) se nechal jako první z moskevských knížat korunovat ruským carem (titul car byl obdobou byzantského a západního císařeského titulu). K posílení a centralizaci carské moci provedl správní, hospodářské, vojenské a právní reformy. Pronikl na východ území a obsadil jej; připojil rozsáhlé oblasti v povodí Volhy. Chtěl ovládnout také Balt (přímé spojení s ostatní Evropou), a tak musel bojovat s Polskem a se Švédskem. To se mu však nepodařilo (hlavně kvůli tomu, že si nedokázal podřídit ruskou šlechtu). Postupem času se Ivan stával více a více psychicky labilní, což způsobilo, že byla vyvražděna část šlechty. Jeho vláda zemi vyčerpala a uvedla do dlouhodobé krize.
Po Ivanovi IV. vládl jeho syn Fjodor I. Ten byl ale slabým carem a ve skutečnosti místo něj vládl jeho nevlastní bratr Boris Godunov. Poté, co Fjodor v roce 1598 zemřel bez dědiců, byl Godunov, šlechtic tatarského původu, zvolen zemským sborem dalším carem. Za jeho vlády přibylo k Rusi část Sibiře a Kavkazu. Godunov se vypořádal s vnitřním odporem šlechticů a podařilo se mu po dlouhodobých nepokojích konsolidovat stát. Po jeho smrti nastává období „Lžidimitrijů“. Z nastalých zmatků měl Ruské vyvést v roce 1613 nově zvolený panovník z rodu Romanovců, Michal Fjodorovič.
Romanovská dynastie vládla v Rusku až do revoluce v únoru (březnu) roku 1917. Michal nastoupil na trůn jako šestnáctiletý, takže de facto místo něj zpočátku vládla matka Marfa a po roce 1619, kdy se vrátil z polského zajetí, jeho otec Filaret. Michal Fjodorovič samostatně vládl až od roku 1625. Mladý panovník se opíral o říšský sněm, který zasedal nepřetržitě prvních deset let. Úkolem cara bylo vyvést zemi z období hlubokého úpadku a vyřešit několikaleté konflikty se Švédskem a Polskem.
Víra a kultura
Pravoslavné křesťanství, které se na ruská území rozšířilo po přijetí křesťanství knížetem Vladimírem I. v roce 988, mělo zásadní vliv na formování ruské kultury, umění a vzdělanosti. Proces šíření křesťanství byl spojen s politickým a kulturním vlivem Byzantské říše, která poskytla Rusku nejen náboženské texty a liturgii, ale také vzdělané duchovní a misie. Knížecí dvůr v Kyjevě hrál klíčovou roli v organizaci tohoto přechodu, přičemž křest obyvatel byl často organizován hromadně a vázán na řeky, jako byl Dněpr, kde se odehrávaly masové křty. Geograficky se křesťanství šířilo z centra Kyjevské Rusi postupně na sever a východ, ovlivňovalo regiony jako Novgorod, Vladimir a Rostov. Pravoslaví zdůrazňovalo význam náboženských rituálů a ikonografie, což vedlo k rozkvětu ikonopisectví, které se stalo jedním z nejvýraznějších projevů ruského umění. Ikony jako „Vladimirská Bohorodička“ nebo „Trojice“ od Andreje Rubleva jsou dodnes považovány za mistrovská díla světového významu.
Architektonický vývoj ovlivněný pravoslavím byl rovněž impozantní. Výstavba pravoslavných chrámů a klášterů přispěla k vytvoření specifického stylu, který kombinoval byzantské vzory s místními tradicemi. Mezi nejvýznamnější památky patří Kyjevskopečerská lávra v Kyjevě, katedrála svaté Sofie v Novgorodu a Uspenský chrám ve Vladimiru. Tyto stavby se vyznačují impozantními kopulemi, bohatou výzdobou a duchovní symbolikou, která měla vyjadřovat blízkost k nebeským ideálům. Chrám svaté Sofie v Kyjevě se stal vzorem pro mnoho dalších církevních staveb a dodnes patří mezi nejvýznamnější památky ruské architektury.
Vzdělanost získala díky pravoslaví nový impuls. Kláštery se staly centry písemnictví, kde byly opisovány a překládány byzantské texty do staroslověnštiny, což přispělo k šíření křesťanských hodnot a vzdělání mezi širokými vrstvami obyvatelstva. Mezi významná literární díla této doby patří například „Pověst dávných let“, kronika sestavená mnichem Nestorem, která poskytuje jedinečný pohled na ranou historii ruských zemí. Také vznik náboženské literatury, hymnů a kázání posiloval kulturní identitu a přispíval k upevnění pravoslavného křesťanství jako neoddělitelné součásti ruské společnosti.